کد مطلب: 205262
کارشناس تغذيه:
ميانگين مصرف روزانه نمک هر ايراني سه برابر استاندارد جهاني است/مردم نمک دريا را وارد برنامه غذايي خود نکنند
تاریخ انتشار : 1400/09/22 12:17:44
نمایش : 875
يک کارشناس تغذيه ميانگين مصرف روزانه نمک توسط هر فرد در ايران را سه برابر استاندارد جهاني عنوان کرد و گفت: نمک يکي از مواد مورد نياز براي سوخت و ساز مواد غذايي در بدن است که در انتقال پيام‌هاي عصبي و کارکرد صحيح عضلات نقش دارد، اما در مصرف آن مرز باريکي بين سلامتي و بيماري وجود دارد.
به گزارش هفت چشمه، آزاد کارشناس تغذيه در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: ايران يکي از پرمصرف‌ترين کشورها در زمينه مصرف نمک است.
 
وي ميانگين مصرف روزانه نمک توسط هر فرد در ايران را سه برابر استاندارد جهاني عنوان و تصريح کرد: نمک يکي از مواد مورد نياز براي سوخت و ساز مواد غذايي در بدن است که در انتقال پيام‌هاي عصبي و کارکرد صحيح عضلات نقش دارد، اما در مصرف آن مرز باريکي بين سلامتي و بيماري وجود دارد.
 
اين کارشناس تغذيه افزود: وقتي ميزان مصرف نمک در جامعه‌اي بالا باشد مي‌توان احتمال بيماري افراد آن جامعه را در آينده‌اي نه‌چندان دور پيش‌بيني کرد.
 
آزاد بيان داشت: از جمله بيماري‌هايي که مصرف بي‌رويه نمک مي‌تواند سبب بروز آن شود مي‌توان به فشار خون اشاره کرد که کاهش مصرف نمک فورا باعث کاهش فشار خون بالا مي‌شود.
 
وي افزايش فشار خون را دليلي بر افزايش سکته و بيماري‌هاي قلبي در بين افراد دانست و خاطرنشان کرد: نمک زياد کلسيم را از استخوان‌ها مي‌گيرد و سبب دفع آن از طريق ادرار مي‌شود که مي‌تواند منجر به پوکي استخوان شود.
 
اين کارشناس تغذيه با اشاره به اينکه کاهش مصرف نمک خطر شيوع سرطان‌هاي معده و بيماري‌هاي آسم و کليه را کاهش مي‌دهد تاکيد کرد: براي کنترل مصرف نمک بايد استفاده از تنقلات و اجيل‌هاي شور و غذاهاي صنعتي و فراآوري شده مانند کنسروها و سوسيس و کالباس محدود شود.
 
آزاد ادامه داد: بايد مردم عادت آوردن نمکدان بر سر سفره را کنار بگذارند و براي طعم‌دار شدن غذاها از آب ليمو ترش، آب نارنج، ادويه‌ها و سبزيجات معطر استفاده شود.
 
وي يادآور شد: براي مصرف زيتون، پنير، کشک و هر ماده غذايي که نمک پنهان دارد حتما از يک شب قبل اين ماده غذايي را درون آب قرار داده شود که نمک اضافي آن خارج شود، به‌طور کلي بايد مصرف نمک روزانه به پنج گرم برسد و حتما از نوع نمک تصفيه‌شده يددار باشد.
 
اين کارشناس تغذيه يکي از عناصر موردنياز و ضروري براي بدن را يد عنوان کرد و افزود: به‌طور طبيعي مقدار يد در آب، خاک و مواد غذايي بسيار پايين است و بايد از طريق مصرف نمک تصفيه‌شده يددار مقدار موردنياز بيدن تامين شود، توصيه مي‌شود از استفاده از نمک دارا به دليل دارا بودن ناخالصي‌ها و فلزات سنگين و خطرناک خودداري شود.
 
وي گفت: با توجه به اينکه يد عنصر حساسي است و مقدار آن در مقابل نور و حرارت کم مي‌شود و از بين مي‌رود لازم است نمک تصفيه‌شده يددار را در جاي تريک و خنک نگهداري شود و در مراحل آخر پخت به غذا اضافه شود.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg